Fillari, hyvä seura ja Ahvenanmaa

Kun kolme samanhenkistä miestä on matkalla. Juttujen aiheet menevät laidasta laitaan.  Välillä ne ovat keveitä ja toisinaan hyvinkin syvällisiä. Se tekee reissaamisesta mielenkiintoisen sekä viihdyttävän. Tähän soppaan kun lisätään vielä Turun saariston kauniit maisemat, on kaikki kohdillaan. Tällaista on Ciclismo Ridersin arki tien päällä.

IMG_7207.jpgEnsimmäisen päivän lenkki suuntautui Kustaviin ja siellä Lootholman leirintäalueelle. Teltat pystyyn ja pikkupoikamaisesti trangialla ruokaa valmistamaan. Taisi siinä touhussa käsikarvatkin hieman kärventyä. Ruoan jälkeen saunaan ja uimaan hyytävän kylmään veteen.

IMG_0163Jos ensimmäinen päivä sisälsi hyvin vähän seikkailua, toisena sitä oli heti aamusta tiedossa. Aikaisin ylös ja rauhalliset aamukahvit tekivät seikkailijoille kepposen. Emme olleet ottaneet huomioon kuin laiva-aikataulut unohtaen kokonaan reitillä kulkevan losseja. Tällaisen lossilta myöhästymisen takia vietimme Vuosnaisissa viisi tuntia löhöillen ja tietokilpailua harrastaen. Stressiä ei tästä tullut, olimmehan jo perillä. Kun lähtee tällaiseen matkaan on aina varauduttava kaikenlaiseen ja suhtauduttava huumorilla eteen tuleviin kömmähdyksiin. Muuten ei reissua kannata edes tehdä.

IMG_0168.jpegÅva oli koko matkan kaunein paikka ja erittäin valokuvauksellinen. Aikaisempien lossisekoilujen johdosta se mentiin kuitenkin vauhdilla läpi. Matkaa 23 kilometriä ja aikaa tunti, siinä ei paljon pysähdelty maisemia katselemaan. Sitä voi kuvitella minkälainen suoritus se on kun matkassa on mukana etu- ja takalaukut hyvänä tuulenvastuksena. Perille päästiin kuitenkin ajoissa. Jäi siinä reilut viisi minuuttia tylsistyä lautalle pääsyä odotellessa. Lauttamatka itsessään oli hyvin rento maisemia katsellessa ja illan ohjelmasta keskustellessa.

IMG_0176.jpegKolmas päivä käynnistyi rauhallisesti ja liikkeelle lähdimme hieman normaalia myöhemmin. Tämä oli myös päivä jolloin ei aikatauluista tarvinnut välittää. Alkumatka olikin enemmän pysähtelyä kuin fillarointia. Maltillista etenemistä maisemia ja nähtävyyksiä katsellen. Ajoimme ympäri saarta tavoitteettomasti. Matkaa kertyi ja hyviä juttuja. Kun matka ei ole suorittamista sitä kulkee hymyillen ja vieläkin useammin nauraen.

IMG_7240.jpgMuutamissa pakollisissa nähtävyyspaikoissa oli pysähdyttävä ja otetttava kuvia. Nämä pysähdykset toivat myös oivan tilaisuuden oikoa jalkoja.

IMG_7307.jpgEn tiedä miten sen teimme, mutta löysimme itsemme satamassa laivaa odotellessa paikoista joista virkailijatkin tulivat kysymään kuinka olemme sinne päätyneet. Me vain haimme sateelta ja tuulelta suojaa. Menimme sinne mihin kukaan muu ei mene. Siellä oli rauhallista ja mukavaa olla.

Neljä päivää. Kolme toverusta. Reilut parisataa kilometriä fillarointia ja telttailua. Tällainen retki rakentaa ja syventää ystävyyttä. Siinä tulee jaettua erilaisia elämänkokemuksia sekä luotua sellainen luotto toista kohtaan, mitä ei normaaleissa olosuhteissa olisi kyennyt pidemmälläkään aikavälillä saavuttamaan. Tämä reissu jätti meihin kaikkiin jälkensä ja loi vahvemman pohjan siihen mitä Ciclismo Riders on. Jokainen saa olla oma itsensä juuri sellaisena kuin on, ollen silloin parhaimillaan.

Kaiken kaikkiaan matkan seuraus on ollut uusien reissujen suunnitteleminen ja joidenkin niistä toteuttaminen jo tänä vuonna. Osa tulevista reissuista on meidän mittakaavallamme isoja ja aikaa vieviä. Kun haaveet ja innostus saavat tilaa voi sanoa vain taivaan olevan rajana.

Ciclismo Ridersin matka on vasta alkanut.